НААУ спільно з РБО надали практичні рекомендації щодо адміністративних оскаржень у сферах публічних закупівель та економічної конкуренції

20 жовтня в Національній асоціації адвокатів України за ініціативою Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів відбулась онлайн-зустріч на тему: «Адміністративне оскарження в сферах публічних закупівель та економічної конкуренції: практичні рекомендації». Зустріч відбулася спільно з Радою бізнес-омбудсмена. Модератором виступив Олександр Світличний, член Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє в складі НААУ.

У ході зустрічі були розглянуті такі питання:

• моніторинг процедур публічних закупівель Державною аудиторською службою України як механізм контролю: практичні аспекти;

• типові порушення законодавства при проведенні публічних закупівель;

• порядок і процедура подачі скарг в сфері публічних закупівель до Колегії Антимонопольного комітету;

• як уникати додаткового тиску з боку АМКУ та керувати очікуваннями регулятора;

• участь Ради бізнес-омбудсмена в розгляді скарг в сфері публічних закупівель: практичні кейси та поради.

Олена Куцай та Владислав Жабський, інспектори Ради бізнес-омбудсмена приділили окрему увагу рекомендаціям скаржникам у сфері публічних закупівель, зокрема:

1. Подавати скаргу до Ради бізнес-омбудсмена потрібно одразу після подання скарги до Колегії АМКУ, до винесення рішення Колегією АМКУ;

2. Скарга має бути добре обґрунтованою та лаконічною з посиланням на конкретні норми законодавства, що підлягають застосуванню;

3. Обставини, на які посилається скаржник у скарзі, необхідно підтвердити належними та допустимими доказами;

4. Юридично конкретно сформулювати прохальну частину скарги;

5. Обов’язково брати участь у розгляді скарги Колегією АМКУ та представляти позицію скаржника під час її розгляду.

Учасниками зустрічі було підкреслено жваву зацікавленість у категорії скарг на АМКУ в провадженні Ради бізнес-омбудсмена, таких як:

І. Порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

На що скаржиться бізнес?

Відсутність належної обізнаності заявників щодо практичних дій, вчинених Комітетом з метою забезпечення належного розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Що робити?

Проактивність Комітету залежить і від вашої проактивності та якісно сформованої доказової бази. Залишення заяви без розгляду не означає, що АМКУ не буде досліджувати питання, викладені в ній. Використовуйте функцію запиту на отримання публічної інформації, дізнайтесь хто уповноважений розглядати ваше звернення. Відслідковуйте часові рамки для розгляду заяви та прийняття розпорядження. Користуйтеся правами, передбаченими статтею 40 Закону України про захист економічної конкуренції.

ІІ. Надмірний тиск у зв’язку із вимогами про надання інформації;

На що скаржиться бізнес?

Комітет звертається за інформацію, яка вже була неодноразово надана протягом минулих періодів. Обсяг запитуваної інформації є надвеликим та таким, що не відповідає предмету розслідування. Забюрократизованість процесу, неможливість збору та обробки інформації, яка є у відкритому доступі розцінюється бізнесом як надмірний тиск та перешкоджання його господарській діяльності.

Що робити?

Інформація має стосуватися встановлення наявності або відсутності порушень економічної конкуренції. Комітету необхідно обґрунтувати підстави для витребування інформації.

Що робити, якщо не встигаєте надати інформацію?

Необхідно подати клопотання про продовження терміну підготовки та подачі інформації на вимогу Комітету. З таким клопотанням РБО радить надати частину документів, щоб АМКУ бачив намір компанії співпрацювати та не переховувати інформацію.

ІІІ. Затягування початку розслідувань відносно природних монополістів.

На що скаржиться бізнес?

Рада стикались із випадками, коли монополіст, знаючи про подання скарги відносно нього, вдавався до тиску на заявника. Останній, у свою чергу, потерпаючи від такого ставлення, був змушений відкликати свою заяву, а Комітет просто припиняв розгляд справи.

Що робити?

У разі, якщо ви відчуваєте загрозу потенційного тиску на вас з боку особи, відносно якої подана скарга АМКУ може здійснити розслідування за власною ініціативою. Для цього заявник має подати вмотивоване клопотання про початок розгляду справи за власною ініціативою органів Комітету. З метою захисту інтересів заявника, яким подано таке клопотання, для відповідної заяви та доданої до неї інформації встановлюється режим інформації з обмеженим доступом.

Текст і фото підготовлені командою координатора комітетів НААУ