Звернення до ЄСПЛ: від заяви до рішення

Від заяви до рішення ЄСПЛ минають роки (це у найкращому випадку). Зазвичай в інших випадках Суд визнає скаргу неприйнятною протягом 3‑4 місяців, тому про неї можна забути назавжди. Детальний опис всіх процедур у Євросуді з варіантами розвитку подій у тій чи іншій ситуації не поступається середньому за обсягом національному кодексу. Однак, оскільки у цієї статті є обсяговий ліміт, спробую окреслити головні етапи у простій та некласичній юридичній формі.

Тисячі скарг, які подають заявники до ЄСПЛ (у багатьох випадках без представника), є недосконалими: кліше з касаційної скарги до вищого суду, неповні скарги, неправильно заповнений формуляр, відсутність додатків, неякісні копії додатків, відсутність скарг про порушення Конвенції тощо. Цей список можна продовжувати дуже довго.

Я пам’ятаю, як готував перші скарги у 2007‑2008 рр. Тоді не було формулярів скарги, була вільна форма. Особливо активно користувалися захистом Європейського суду люди, позбавлені волі. Можна сказати, що вони пліч‑о‑пліч з первісними адвокатами із захисту в ЄСПЛ створювали практику в Україні. Якого тільки вигляду не набували заяви до Суду… Кажуть, що ув’язнені навіть подавали скарги на туалетному папірці. Однак це не точно.

Наразі заява до ЄСПЛ має форму — формуляр у pdf-форматі, який Суд створив, розглянувши тисячі різноформатних форм заяв десятками різних мов. Суд визначив, що для нього є істотним у первісному зверненні заявника, все упорядкував, а згодом удосконалив та зробив для всіх єдину форму. З цього формуляра починається робота над підготовкою скарги до ЄСПЛ. Неправильне заповнення точно призведе до визнання вашої скарги неприйнятною.

Якщо у вашій справі є потенційне порушення Конвенції, ви отримали у справі остаточне рішення національного суду, не пропустили строк для звернення, впевнені у своїх силах і можете самостійного скласти звернення до ЄСПЛ, то ви готуєте скаргу. Проте що далі? Як відбуватиметься розгляд? Коли збирати валізи та їхати до Страсбурга? Коли вже про гроші писати?

Процедури в ЄСПЛ умовно можна розділити на три ключові етапи: звернення із заявою до Суду, комунікація справи уряду країни-відповідачки та постановлення Судом рішення у справі.

Підготовка скарги

Звернення до Євросуду називають і заявою, і скаргою, і позовом, і формуляром. Звернення до ЄСПЛ — це правильно заповнений формуляр скарги до ЄСПЛ з додатками (доказами у вашій справі). Він має бути досконалим. Маленька помилка може поставити великий хрест на скарзі. Незважаючи на те, що Євросуд створив багато інструкцій щодо правильного заповнення формуляра, відкритих запитань залишилося дуже багато. Найбільша кількість запитань від тисяч підписників каналу Євросуд в Youtube (1,7К), Telegram (2,3К) та на пабліку Захист прав у Євросуді у Facebook (6,5К) стосуються саме цього початкового етапу.

Отже, найголовнішим етапом процедур в ЄСПЛ є первісне звернення зі скаргою про порушення положень Конвенції. Якщо підходити до цього етапу легковажно, ЄСПЛ може визнати вашу скаргу неприйнятною. Навряд чи у вас буде можливість «усунути помилки» — шанс, який часто надають позивачам національні суди. Строк для звернення до Євросуду також не зупиняється, тому другої спроби не буде. Якщо ви підготували та відправили скаргу, її перша зупинка — фільтраційна секція Суду.

«Фільтраж»

Всі скарги до ЄСПЛ потрапляють у фільтраційну секцію Суду. Функція секції співзвучна з її назвою — фільтрувати скарги. Саме там скарга потрапляє під ретельний аналіз юристів. Можна сказати, що там визначається її подальша доля. Якщо ваша спроба звернення недосконала, швидке рішення буде прийняте суддею в одноособовому складі та стосуватиметься неприйнятності вашої скарги. В Євросуді зазначають, що лише 10% скарг, які до нього надходять, Суд надалі розглядає по суті. Всі інші йдуть у смітник. Кількість скарг проти України, які перебувають на розгляді в ЄСПЛ протягом останніх років, постійно тримає країну в трійці лідерів порушників Конвенції. Тож можна рішуче припустити, що налічуються тисячі таких недосконалих скарг до ЄСПЛ.

Юристи фільтраційної секції перевіряють повноту заповнення формуляра скарги, розглядають їх на відповідність регламентованим Судом критеріям прийнятності, оглядають додатки, які мають підтверджувати вашу історію та ваші твердження в ЄСПЛ. Головне завдання — не допустити до розгляду скаргу до ЄСПЛ, яка не відповідає хоча б найменшій умові за формою або суттю. Отже, тих 10% заявників або їхніх представників, які дійсно мають справу з процедурами в Євросуді, можна назвати щасливчиками. Якщо ви є таким, то отримаєте листа від Суду про розгляд вашої справи «як тільки це стане можливим» — це стандарте формулювання, після якого ЄСПЛ наполегливо просить вас повідомляти його про важливі зміни у справі, але не спамити зайвими листами.

«Перекотиполе»

Наступною стадією є ваше очікування комунікації. Звісно, ви можете продовжувати писати на адресу Суду все, що вважаєте за важливе, але не факт, що ЄСПЛ вам відповідатиме, адже щодня він працює з тисячами нових справ. Варто зазначити, що уряд країни-відповідачки ще не знає про ваше звернення до Страсбурзького суду, звісно, якщо ви не виставили фото скарги в соціальні мережі й таким чином не надали відповідачці можливість підготуватися до юридичної баталії до моменту комунікації. Чому перекотиполе? Тому що у 95% випадках ваша скарга очікуватиме розгляд, поки Євросуд не розгляне всі попередні скарги, побудовані за критеріями прийнятності. Це той період, коли клієнти запитують одне й те саме: «Чи є зміни?». А ви даєте одні й ті самі відповіді: «Ні. Якщо будуть, то я повідомлю».

Водночас це період для доповнень скарги. Процедура доповнення скарги чітко не регламентована Судом, тому вона не має форми, обсягу, строків та інших обмежень, на відміну від формуляра. До того ж, якщо вашій справі Суд не надав пріоритет, то цей період триватиме достатньо довго (кілька років). Отже, час на отримання нових доказів та підготовку «додаткових пояснень» грає на вашу користь. Однак не виключено, що до стадії комунікації скарга може й не дожити. Можливо, її первісний аналіз був неідеальним, тому під час нового перегляду вона може бути визнана неприйнятною. Проте в більшості випадків ЄСПЛ все ж таки комунікує скаргу уряду.

Комунікація

Комунікація — середня стадія процедур, коли Євросуд повідомляє країну-відповідачку про вашу скаргу та запитує, чи дійсно відбулися порушення Конвенції, про які стверджує заявник. З цього моменту спілкування з ЄСПЛ відбувається однією з офіційних мов Ради Європи — англійською або французькою. За оновленими цього року правилами, обміну змагальними паперами передує спроба дружнього врегулювання. ЄСПЛ запрошує сторони домовитися, надаючи їм для цього 12 тижнів. Важливо зазначити, що пропозиції сторін протягом процедури дружнього врегулювання спору проходять за окремою процедурою у складі юристів та суддів, які не братимуть участь у розгляді справи по суті. Тож не хвилюйтеся, що проти вас будуть використані ваші можливі поступки під час проведення дружніх переговорів. Якщо спроба буде невдалою, розпочнеться обмін зауваженнями щодо справи.

Ви пам’ятаєте, що ваша скарга до ЄСПЛ — це ваші обґрунтовані твердження про порушення Конвенції. Тож спочатку Євросуд надає уряду можливість податки свої зауваження на ваші твердження та пропонує відповісти на запитання, які сам формує. Він завжди визначає дедлайн для надання зауважень (зазвичай 3‑4 тижні). Варто нагадати, що не всі статті Конвенції чи протоколів до неї, на порушення яких ви скаржилися у вашому первісному зверненні чи подальших доповненнях, перейдуть у комунікаційну стадію. Суд самостійно визначить, які питання ставити сторонам та які порушення він розглядатиме надалі. Отже, не дивуйтеся, що із заявлених вами порушень, наприклад, на сім статей Конвенції, будуть розглянуть лише дві.

Однак я неодноразово переконував ЄСПЛ, що деякі скарги, заявлені на початку процедур, але не комуніковані уряду, все ж таки мають бути розглянуті. В деяких випадках Євросуд самостійно повертається до порушень, про які раніше стверджував заявник, та пропонує сторонам відповісти на додаткові запитання. Іноді обмін змагальними документами та зауваженнями відбувається двічі чи тричі, якщо Суд ставить додаткові запитання або представник чи заявник переконують його в необхідності розгляну додаткових правових питань у справі.

Коли Суд отримує зауваження та додатки від уряду, він пересилає їх заявнику або його представнику, а також пропонує надати власні аргументи на підтримку своїх тверджень і зауваження на позицію уряду щодо прийнятності скарги та щодо суті. Термін для їх надання такий самий (3‑4 тижні).

Декілька років тому Європейський суд з прав людини проводив тест власної програми eComms, яка була створена для максимального полегшення процедури комунікації. Це електронний кабінет адвоката з усіма його справами в ЄСПЛ, можливістю отримувати та відправляти кореспонденцію та/або інші документи онлайн. Як мені повідомили в ЄСПЛ, таких тестувальників з України було лише четверо осіб — всі представники заявників. Вони першими отримали можливість відчути задоволення від простоти та ефективності цієї програми. З 2019 р. всі справи, які переходять на стадію комунікації, реєструються в системі eComms. Далі комунікація відбувається вже у цій програмі через обмін електронними паперами. Запуск цієї програми вимагав зміни формуляра, який має поля для імейлу заявника або представника, який буде використаний для реєстрації у вказаній програмі eComms.

У своїх листах та релевантних інструкціях Суд повідомляє, що строки для надання документів (зауважень, доказів, листів, довіреностей тощо) жорсткий, його пропуск може призвести до виключення справи з реєстру. Однак якщо у вас насправді будуть важливі причини (наприклад, як у мене, коли я зламав праву руку і не міг швидко друкувати зауваження на аргументи уряду), то ви можете просити ЄСПЛ подовжити цей строк, надавши відповідні докази про причини перенесення строку.

Вимога справедливої сатисфакції

Через мене пройшли тисячі заявників та заяв у ЄСПЛ. Як би вони не розповідали про важливість для них рішення ЄСПЛ, а не суми компенсації, 95% з них все ж таки прагнуть отримання грошей. Раніше, як я описував вище, коли не було формуляра, скарга мала окремий розділ, в якому заявники та їхні представники малювали величезні суми з багатьма нулями, які мала сплатити їм держава після перемоги. Зараз формуляр взагалі не містить такого розділу. Це означає, що на стадії стверджування про порушення Конвенції Суду не важливо, скільки ви вимагаєте грошей за порушення Конвенції у вашій справі. Етап комунікації — це стадія процедур, коли потрібно вимагати кошти та надавати докази витрат на кореспонденцію, адвокатів тощо, якщо ви хочете, щоб ці витрати компенсувала держава.

Вимога справедливої сатисфакції складається окремим документом. Вона не має форми, але потребує додатків — документальних підтверджень витрат, пов’язаних з розглядом справи у процедурах перед ЄСПЛ, а іноді перед національними судами та/або на лікування, кореспонденцію та ін. Ви можете вимагати стягнення матеріальної та моральної шкоди, а також витрат, пов’язаних з вашою справою. Ідеально, якщо перед визначенням суми компенсації ви переглянете практику Суду щодо подібних порушень Конвенції проти України, щоб ваша цифра нікого не шокувала, щоб ви могли її обґрунтувати. Відправляється вимога разом із зауваженнями та у строк, визначений для їх надання.

«Перекотиполе»

Ця стадія процедур дещо схожа на попереднє «перекотиполе», але головна її відмінність — жоден документ, відправлений після комунікації та вимог справедливої сатисфакції після спливу строку для їх відправки, ЄСПЛ не братиме до уваги. Звісно, є винятки. Якщо буде повторна комунікація або заявник обґрунтовано проситиме про пришвидшення розгляду у зв’язку з похилим віком чи поганим здоров’ям. Однак це трапляється дуже рідко.

Цей етап передує винесенню рішення у справі та може тривати від кількох місяців до кількох років. Тривалість цього періоду значною мірою залежить від складності справи та/або потрапляння цієї справи у групу справ для пілотного та/або пакетного рішення. Вплинути на цей термін фактично неможливо.

Рішення ЄСПЛ

За два тижні до дня опублікування рішення на сайті Суду ви отримаєте нейтральне повідомлення на вашу електронну скриньку. Жодних деталей, лише факт публікації. Тож наступні 14 днів вас буде штормити зі «скоро стану багачем» до «я програю і все пропало», допоки рішення не з’явиться в реєстрі.

Наступним етапом є виконання рішення, але з цим не виникає особливих питань, адже борг держави — це примусове виконавче провадження, звісно, якщо ваш кейс не в пакеті зі справою «Бурмич проти України».

Джерело